pondělí 27. března 2017

KOSTIČAS

KOSTIČAS






AUTOR:
  Samantha Shannon
SÉRIE:  Kostičas (1.)
VYDAVATEL:  Host
ROK VYDÁNÍ:  2014
POČET STRAN:  480
PŘEKLAD:  Lenka Kapsová









Kostičas je dystopie, která Vás zavede do scionského Londýna roku 2059. Jak už sám žánr napovídá, žijí zde dvě vrstvy obyvatel. Tou vládnoucí je Scion (organizace ovládající Londýn), která utlačuje, terorizuje, vlastně se snaží zcela vymýtit vrstvu vidoucích. 

Vidoucí (jasnovidci) jsou lidé s různými zvláštními schopnostmi. Aby byli schopni vůbec přežívat, mají svojí organizaci (podsvětí), která Londýn rozděluje do sektorů. Každému vládne vidopán a jemu podléhají vidoucí žijící v tomto místě. Oni pro něj pracují a on jim za to poskytuje ochranu před Scionem.

Paige, naše hlavní hrdinka patří mezi vidoucí. Má velmi zvláštní a vzácnou jasnovideckou schopnost - je krajinochodec. Dokáže se, se svojí schopností nabourat do mysli jiného člověka a dokonce ho i ovládat a zabít.


Byla jsem kočena sektoru I-4



Kostičas - asi si všichni, stejně jako já říkáte co to vlastně je. Je odvozen od slova jakost a čas. Je to vlastně doba, která nastává jednou za 10 let a v níž Scion posílám uvězněné, posbírané vidoucí do sběrného tábora, kde vládnou Refájci - rasa velmi silných, téměř nepřemožitelných bytostí, kteří navíc touží po vidoucích s tak zvláštními schopnostmi jako má Paige.

Rok 2059 je rokem dvacátého kostičasu a v něm se ocitá i naše hlavní hrdinka Paige - xx - 59 - 40. Jak se s nastalou situací vyrovná? A je to vůbec možné?



Žádný život není žít nadarmo.



Knihu Kostičas jsem četla jako e-book, takže Vás nemohu obohatit o fotografie, ani o popis krásné obálky.
Dlouho jsem nad touto knihou váhala, vlastně jsem se jí tak trochu bála. Bála jsem se, že jí správně neporozumím a tudíž si její potenciál správně neužiji. Bylo to zbytečné. I přes docela náročnou četbu (v první třetině), jsem si knihu dokonale užila a již se moje dušička pase na druhém díle.
Jak jsem již psala, první třetina je dost náročná. Autorka Vás hodí rovnýma nohama do neznámého světa, plného nových pojmů, a že jich není málo a milý čtenáři nějak se s tím vypořádej. No byla jsem, jak se říká v lese. Neustále jsem hledala ve slovníku, který je vzadu (pánbůh ti to zaplať Samantho), abych vůbec pochopila co mi tím autorka chce říct. Naštěstí se s tím moje mozkové buňky vyrovnaly a já si mohla začít knihu náležitě užívat.

Hodně se mi líbila propracovanost celého tohoto nového světa. Popisy města, sběrného tábora a ostatních míst byly tak dokonalé, že jste si je dokázali přesně představit. Působivě vykreslené charaktery osob a jejich zvláštních schopností, seřazených do řádů a podřádů. To vše dávalo dokonalý celek bez jediného hluchého místa. Všechno mělo svůj řád, svůj smysl.
Akce, tak té je v druhé polovině dost a dost. Musím říct, že u některých krutostí, mi nebylo zrovna dobře po těle. Zvrácenost některých osob byla fakt ohavná.
Dalším plusem pro mě bylo, že hlavní hrdince je 19 let. Byla pro mě více uvěřitelná, než běžně zavedené klišé čtrnáctiletých hrdinů bojujících proti režimu v YA literatuře.
Sečteno a podtrženo - dokonalé.
Mohu vřele doporučit těm, kdo se nebojí výzev a rádi se poperou se stovkou novotvarů a pojmů. Pak je pro Vás právě Kostičas tou dokonalou knihou.


2 komentáře:

  1. Teď mi tuhle knihu doporučují ze všech stran :) už po ní budu muset taky konečně sáhnout, ať je přesvědčím, co je na ní tak skvělého. Pěkně napsaný článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Určitě sáhni, stojí za to. Hlavně vydržet a překlenout dost těžký začátek.

      Vymazat